Januarhagen

Nytt år og nye muligheter. Ser jeg ut av vinduet blir jeg lurt til å tro at det ikke er lenge igjen. I år har vi tilsynelatende hoppet over en sesong. Snøen som falt i fjor, forsvant samtidig som fjoråret ebbet ut. Siden har ingen sett snurten av noe liknende.

Jeg kan knapt vente til de første grønne skuddene spretter frem. Jeg skal plante som jeg aldri før har plantet. Dobbelt så mye gulrøtter, sukkererter oppetter hvert eneste krumspring av huset. Og endelig skal jeg få prøvd meg på havrerot. Kålplantene skal jeg huske å dekke med fiberduk, og jeg skal i alle fall ikke sette ut squashen før den er skikkelig herdet!

Skjønt når jeg ser på kalenderen så er det ennå en god stund til å vente. Ennå fire måneder til jeg kan begynne å plante ut. Det nytter ikke å tjuvstarte, det har jeg brent meg på før.

Men hva er egentlig fire måneder i den store sammenhengen? Januar er snart over. Og i februar er det allerede på tide å plante paprika. Og jeg må bestille frø!

Jeg skal utvide – så jeg må planlegge hagen. Det florerer av hageplanleggere på nett. Et raskt google-søk på “garden planner” resulterer i intet mindre enn 37 millioner treff.

Jeg tror kanskje jeg har det travelt…

Hageplanlegger
Det er på tide å begynne planleggingen. Du finner nyttige hjelpemidler på nett.

Legg igjen en kommentar

