Drømmen om en økologisk kjøkkenhage

Planen er at dette skal bli en økologisk kjøkkenhage til sommeren. En edens hage, der ungene skal løpe lykkelige omkring mens de gnafser i seg saftspente grønnsaker. Akkurat nå har jeg litt vanskelig for å tro det.

Drømmer om økologisk kjøkkenhagen
Drømmer om en økologisk kjøkkenhage. Akkurat nå ser det dårlig ut.

Som jeg hadde gledet meg til dette, årets første tur til Nyhagen. Der gresset er så mye grønnere. Joda, vi burde visste hva som ventet. Hukommelsen tegner sjelden med realistiske farger.

Huset er kaldt, jævlig kaldt for å være korrekt. Vannet har frosset og dusjen er ødelagt. Nakne trær og busker, ingenting som skjermer for den øredøvende vinden. Og så er det vannet. Hagen minner mer om en vasstrukken sump enn den perlen i havgapet de skryter av her ute.

Jeg minner meg selv om hvor mistrøstig jeg var på samme tid i fjor. Det ble tidenes sommer, og vi fikk en kjempeavling. Og det i noen få, beskjedne pallekarmer.

Mannen har fått fyr i ovnen, og livet er slett ikke verst. Utfordringer er ingen hindring. Jeg skal nok få det til i år også!

       
       
Med 12 pallekarmer fikk vi i fjor nok grønnsaker til å være selvforsynte iallefall deler av sommeren; bl.a. squash, salater, rødbeter, gulrot, poteter, grønnkål, brokkoli, persille, hvitløk, gul løk, reddiker og spinat.

Legg igjen en kommentar

