La ungene bli med på moroa

Putt det i jorda, og se hva som skjer!

jenta-sår

–Mammaaaa, skal vi leke? Vi kan bygge hytte!

Jeg nøler, og kjenner et snev av dårlig samvittighet. Mamma har ikke tid til å leke. Eller rettere sagt, mamma har ikke lyst til å leke. Mamma leker en annen lek. Hun skal så, prikle, vanne og potte om planter.

–Det er jo kjempegøy. Kanskje du heller kan hjelpe meg med dette lille venn?

Etter litt kommer hun tuslende.

–Bare hvis jeg får vanne?

Det tar ikke lang tid før er hun like oppslukt som meg. Ikke engang Fantorangen kan få henne på andre tanker nå.

–Pappa, pappa, vi skal så! Jeg får lov til å velge frø, og vi skal så brokkoli!!!

Tankene går noen tiår tilbake til en annen jente som stadig fant veien til naboens drivhus. En pensjonert misjonær med all verdens tid, og en forkjærlighet for planter og amerikanske biler.

Religionen nådde han aldri gjennom med, men den første tomaten glemmer jeg aldri.

Noen frø bruker lang tid på å spire, og enkelte spirer aldri. Men det betyr ikke at en skal la være å prøve. Putt det i jorda og se hva som skjer!

Ta ungene med ut i hagen:

Lesestoff:

Legg igjen en kommentar

