Den ultimate oppskriften på ingefærøl

Hvorfor har jeg ikke gjort dette før? Fyll ingrediensene på ei flaske, vent et par dager – skål!

Oppskrift på ingefærøl
Jeg har omsider funnet den ultimate oppskriften på ingefærøl. Skål!

I sommer ble jeg fullstendig hekta på dette ingefærølet. Sammenliknet med det vanlige ingefærølet jeg har vokst opp med, alltid har likt, og fortsatt kommer til å drikke, så er denne sorten av en annen verden. Spiss, frisk og overraskende – det smaker faktisk ingefær.

Siden da har jeg jaktet på den perfekte ingefærøloppskriften. Det finnes nemlig mange varianter der ute, både med og uten alkohol. Noen jeg nesten vil karakterisere som juks, andre som er så arbeidskrevende at bare å lese oppskriften tar motet fra en.

Men jeg fant! Denne sorten er alkoholfri (mikroskopiske mengder kan forekomme), har den riktige spisse smaken av ingefær, og best av alt – hele prosessen tar bare fem minutter.

Jeg brukte denne oppskriften, som jeg har moderert litt etter prøving og feiling:

Oppskrift på ingefærøl

Dette trenger du:

  • 2-4 ss revet, fersk ingefær (avhengig av hvor skarp smak du ønsker)
  • 150 gr sukker (rørsukker, brunt sukker eller hvitt sukker)
  • Saft fra en sitron
  • ¼ ts tørrgjær eller en «ert»med fersk gjær
  • 1,5 l flaske – fortrinnsvis plastflaske, for her kan det fort bli trykk

Fremgangsmåte:

Bruk en 1,5 liter plastflaske (for eksempel farrisflaske), glassflasker kan eksplodere. Fyll sukker, gjær, ingefær og sitronsaft på flaska, og fyll opp med kaldt, rent vann.

Ikke la flaska bli helt full, men la det stå igjen et par cm til toppen. Vend flaska så innholdet blir blandet, og la den stå i romtemperatur til gjæring i inntil to døgn. Vend flaska et par ganger i starten.

Du kjenner på flaska når den er ferdig, da er den knallhard og kan ikke lenger klemmes sammen. Da er det på tide å sette den i kjøleskapet. Server iskald og nylaget, står den for lenge endres smaken.

Ingefærøl for de aller ivrigste

Det ultimate ingefærølet brygger du selvsagt med selvdyrket ingefær. Verdt å vente på?

Jeg har også prøvd meg på en variant brygget på bjørkesevje. Må vel innrømme at smaken av ingefær overdøvet bjørka fullstendig, men det oppleves unektelig litt mer eksklusivt.

 

Legg igjen en kommentar

